Julmat

Hur går det med all julmat som står där, dignande på alla fina julbord och bara väntar på att bli uppätna? Skinka, julgröt, vörtbröd, sillen och vad du nu har plockat fram.

Jag hade mina funderingar innan julen. Jag vet med mig själv att det kan bli lite mycket ibland. Jag tillhör den typen som gärna laddar på lite extra, som gärna tar ett varv till, och då brukar det bli av det godaste, du vet sådant som man med enkelhet kan stoppa i sig av, trots att man var mätt för ett tag sedan. Julmat inbjuder till sådant. Detta är nog en av mina sämsta karaktärer.

Men nu har jag ändå lyckats ganska väl i år. Ja, dels för att jag använder mindre tallrikar än tidigare. Våra tallrikar har varit som uppläggningsfat, vilket då innebar att det såg ganska lite ut. Numera har vi 24 cm tallrikar. Dessa kan fyllas ganska väl utan att det är så där väldigt mycket. Ja du förstår säkert vad jag menar. Jag försöker ändå begränsa mig, ta lite av varje. lite skinka här, rödbetssalladen får bli ytterst lite av, det ska få plats med mina magnifika köttbullar. Så en korvbit, och skånsk grov senap. Sedan är tallriken full av julmat. Jag sätter mig och äter och faktiskt så är jag mätt när jag ätit upp allt. Ja, jag skulle säkerligen kunna gå ett varv till, och plocka med av det godaste. Men det håller jag mig ifrån.

Detta förfaringssätt har fått min våg att vara på ett glatt humör. Den orkar knappt upp på 98, vilket är alldeles utmärkt för att vara jag. Det har inte tappats ett enda gram under helgen. Men det har å andra sidan inte ökat på. och det senare är jag med än nöjd med, när det står så här många godsaker på bordet.

Så tipset är, en liten tallrik, ta en gång och se till att du får plats med grejerna på tallriken. Ät med både ögon och fingrar.

När helgen passerat återkommer jag med resultatet…

Stilla flyter Donau!

Jag vet faktiskt inte riktigt hur denna rubrik stämmer med det jag tänkte skriva om, nämligen att min viktnedgång nu fullständigt har upphört. Det ska vara stilla i så fall. Jag har under hela november legat i princip helt stilla. 99 kilo plus några hekto, det har varit modellen. Dret är i och för sig bra att ligga på en jämn nivå, tyvärr dock knappt tjugo kilo för mycket.

Så vad att göra? Ja, det är den första december idag. De två första siffrorna är exakt samma. Jag behöver drastiska åtgärder. Mina 10 000 steg om dagen, samt simmningen två gånger i veckan, räcker inte. Funderingarna blir många. Ska jag ändra kosten eller ska jag motionera mera?

Jag tror jag ska prova en ny detalj. Jag sitter många timmar varje dag framför min dator och skriver. Någonstans har jag läst att om jag i stället står upp, så ska det bidra till en bättre hälsa. Kan en sådan enkel åtgärd bidra till bättre hälsa? Ja jag är inte sen att hoppa på. Jag har förmånen att ha ett skrivbord som är höj och sänkbart. Jag ställer mig genast upp och ser vad som händer.

Den ”drastiska” åtgärden är jag själv lite tveksam till, det ska erkännas. Jag ska införa ytterligare en åtgärd, nya steg. Denna gång ska de vara på specifika ställen, nämligen i butiker. 2 500 steg varje dag i en butik. Det låter som en dröm för många, jag kan ju tycka det är mindre muntert. Min shoppingnerv är inte så där väldigt stor. Men strunt samma, jag satte inte upp som mål att bära en massa saker, jag ska bara ströva omkring. På Konsum undrar dom säkert vad det har flugit i mig när jag passerar köttdisken för elfte gången. Det får bli i större butiker, eller kanske till och med köpcenter. Jag kanske ska drista mig till ett besök på GeKås? Hustrun brukar vara pigg på dessa utflykter. Jag återkommer med händelseutvecklingen.

Vetemjöl – Det är en BS-tjuv av rang?

Vetemjöl – är det bra?

Jag bakade ett grytbröd i går. Receptek kommer inom kort på Godastekakorna.se. I receptet fanns det enbart vetemjöl. Jag är inte så där väldigt pålsät vad gäller mjölsorter och dess påverkan av blodsocker. Att jag inte ska äta bröd alldeles för ofta, det vet jag. men jag kan ju få prova, det var min tanke.

Blodsockret drog iväg som en raket…

Ja, så kan jag no beskriva det. Efter att ha legat ganska stabilt på ungefär sex under en tid, så drog det iväg till 8,6 vid senste mätningen. Då hade jag smakat mitt grytbröd vid några tillföllen. Någon skiva i går kväll, när det var klart, och några skivor i morse, till frukost. Visst, jag jobbade ju hemma idag, så jag tog en skiva till förmiddagskaffet också. Sammanlagt en hel del bröd att vetemjöl. I övrigt som vanligt. Så jag kan nu med säkerthet säga att vetemjölet påverkade mitt blodsocker med 2,6 enheter. Inte så skojigt.

Exkludera mjölet och brödet

Från och med nu blri bröd bakat enbart på vetemjl bannlyst i vårt hus. Ja, när barnbarn kommer så får vi givetvis baka sockerbullar, så att dom får vara med om sådanan härliga bullbka, och belönas då med mjälk och varma nybakta bullar. Men i övrigt ska det inte finnas.

I stället läste jag på något ställe om vitt rågmjöl. Det visste jag inte fanns. jag trodde i och för sig att det rågmjölet som fanns i butikerna var olika former av blandningar. Men här fanns det vitt rågmjöl. Detta mjöl skulle inte påverka mitt blodsocker alls. Hur fint som helst.

Så nu blir det att sätta på sig regnstället och ta en promenad till butiken och inhandla detta vita rågmjöl. Och så på bakningen en gång till. Ett nytt recept för Grytbröd står för dörren. Det kommer astt presenteras på Godastekakorna.se. Och jag lovar att skriva om utvecklingen på den här sidan. Återkom inom kort, så stillar du din nyfikenhet.

Agavesirap – En fröjd för oss diabetiker.

Jag hittade Agavesirap i hyllan på ICA, när jag var och handlade för ett tag sedan. Läste på baksidan, och där stod det att det inte påverkade mitt blodsocker. Suveränt. Min läkare hade ju varnat med för mina suketter. De påvekar mitt BS negativt. Han förklarade det på något sätt, som jag nu inte kommer i håg. Strunt samma, jag hade nu mitt Agavesirep.

Lite fusk…

Jo, jag ska erkänna, jag hade fuskat lite med mina suketter. Första koppen kaffe på morgonen, där stoppade jag faktiskt i en bit. Jag tyckte ändå jag var ganska duktig. Tidigare hade jag säkert häll i mig sex – åtta koppar kaffe om dagen, med tre bitar i varje kopp. Det vill säga, drygt tjugo bitar om dagen. Numera bara en.

Men så var jag på en konferens i förra veckan. Framför mig i kaffekön stod en dam som beställde te. Och där stod en liten flaska Agavesirap, som hon sög tag i och hällde i sitt te. Då flög den lille i mig mär jag tänkte: Kan hon at agavesirap i sitt te, ja då kan förbaske mig jag ha det i mitt kaffe. Sagt och gjort, jag hällde i en liten klick. Jodå, det smakade helt OK. Så nu kan jag med gott samvete säga till läkaren, nästa gång jag träffar honom, att jag har tagit bort suketter, alla suketter, från mitt intag. Då får jag en klapp på axeln.

Agavesirap i bak

Det stod någonstans, när jag läste om Agavesirap, att man kunde byta ut det mot socker i recept. Jag som bara älskar chokladbollar, kunde inte motstå frestelsen. Jag kan inte äta sådana tack vare min diabetes. men här såg jag chansen. Tyvärr icke med gott resultat. Något i receptet påverkade mitt blodsocker, så jag fick dela med mig av mina chokladbollar till resten av familjen. Du hittar receptet på min baksait, Godastekakorna.se. Prova gärna, för dom blev riktigt goda.

Agavesirap

Agavesirap

November – bästa månaden att gå ner i vikt?

Undrar om november är den bästa månaden att gå ner i vikt? Jag har svår att tro det. För vad ska man göra annars i november, än att äta. Jag ska inte säga att jag ständigt är hungrig, men jag är nog betydligt mera sugen på något nu i November än jag är i Juli. På sommaren blir det mer att få i mig vätska. Aptiten är det mindre bevänt med.

Har jag dålig fantasi?

Nej det kan jag knappast säga. Jag är kreativ så att det räcker. Äter sällan samma mat flera gånger i rad, ja om det nu inte blir över från gårdagens middag. Då tar jag det gärna till lunch. Men annars så är det något nytt varje kväll. Vällagat från grunden av mig eller hustrun.

Vikten i November

Ja den är det så där med. Det har inte blivit några nya bottennoteringar, och det hade jag knappast räknat med heller. Men det har inte heller gått uppåt. Så jag kan nog säga att jag har hittat en hyfsad balans i mitt liv. Lagom med intag och lagom med uttag från kroppen. Det senare skulle jag behöva öka lite, jag ska ta bort ytterligare några kilon, närmar tjugo. Å andra sidan mår jag väldigt bra numera, och vikten är ingen som helst panik. Jag är nöjd om det på sikt sjunker. jag blir inte stressad om det råkar stå ungefär stilla, så som det har gjort i november.

Blodsocker på bra läge

Jag tror att jag även har stabiliserat mitt blodsocker. Det har på senare tid pendlat på första siffror på fem eller sex. Vid något enstaka tillfälle har det varit sju. Jag skulle tro att ett snitt ligger på 6,2, det vill säga alldeles utmärkt med tanke på att jag var uppe på mellan tio och tolv vid varje mätning för en månad sedan. Jag har ordning på min kropp numera. Det ska visserligen åtgärdas ytterligare lite, men det känns nu himla skönt.

Vintest

Denna undersökning är helt ovetenskaplig. Jag har testat att dricka vin och mäta mitt blodsocker i helgen. Dricka vin gör jag varje helg, så det är inget ovanligt med det. Men denna helg drack jag mer än vanligt. Allt i syfte att mäta blodsocker och se om eller hur vinet påverkade. Om du inte läst det tidigare, så har jag diabetes, typ 2. Höga siffror som jag jobbar hårt med att få ner.

Påverkade vinet något? Nej, inte vad jag kan se. Det verkar ligga kvar på samma nivå som tidigare. Jag drack den röda modellen, det som sägs ska vara bra för kroppen om man tar ett glas om dagen. Man kan väl säha att jag samlade ihop alla veckans glas till en dag. Inte helt säker på att det har samma effekt. Ja det är det ena problemet. Det andra är huvudvärk eller allmänt dåsig dagen efter. Av den anledningen skulle det nog varit betydligt bättre med ett glas om dagen.

Men min undersökning var i vart fall positiv. Vinet påverkade inte mitt blodsocker. Däremot påverkade det min vikt. Upp på vågen, som då tog ett glädjeskutt över att äntligen få något att göra. Som tack för detta visade den plus 0,5 kilo. Jaha, det är tacken det. Senare i dag blir det ett pass i skogen, ett joggingpass. Bara för att jag gillar vin, så ska det förbaske mig inte påverka min vikt, ja i vart fall inte så att den ökar. Jag har ännu några kilo att ta bort, innan läkaren tycker det är lämplig vikt. Så därför blir det skogen idag. Om inte annat, så gillar ju hunder detta. Kan han nosa på allt. Han är mtcket noggrann, varenda litet träd ska luktas in, och så markera. Ska det bli joggning, så får jag säga till honom ordentligt. Nu springer vi. Han hänger med, men så blir det en del lugna avsnitt. Då är det lukta time.

Således, söndagen är planerad in i minsta detalj.

Lite fusk…

Jag skrev i förra inlägget att jag tagit bort allt sötningsmedel. Nja, nästa åtminstone. Den där första koppen på morgonen är ett nödvändigt inslag i mitt liv. Jag har väldigt svårt att komma igång annars. och en kopp kaffe utan något i, ja det är som… Jag får en bitter smak i munnen. Så jag tar en sukett i denna kopp. Sedan dricker jag inget mer kaffe under dagen. Det i sig är en prestation, men det viktiga är nog den drastiska neddragningen av sötningsmedlet.

Det jag i stället stoppar i mig av vätska är Ramlösa. Jag kan säker ta Loka eller något annat kolsyrat vatten. Nu står Ramlösa på lämpligt ställe i min matbutik, så därför tar jag det. Jag har några flaskor som ligger i kylen. Ja jag kan lova dig, det är fantastiskt gott att dricka en kyld Ramlösa. Nu finns det en hel del olika smaker på denna drick. Jag har än så länge kommit fram till att Mango är min favorit.

Min vikt sjunker stilla och stadigt. Jag bekymrar mig inte så mycket över att det går långsamt. jag tycker det är roligare ATT det går nedåt. Jag ska plocka bort en hel del kilon, så varje lite hekto som emigrerar från min kropp gör mig i slutändan ganska glad. När jag började denna resa var det omkring 250 hekto som skulle bort. Numera kan jag säga att den siffran minskat. Kan det vara 180 hekto kvar. Ja där omkring. Jag har inte vägt mig idag. Det är alltså drygt en femtedel som är borta. Bra jobbat.

Och så slutligen, en kort rapport om blodsockret i min diabetes. Det går bra även där. Under sju i snitt. Det har sjunkit ytterligare någon tiondel. Men jag måste verkligen vara alert. Minsta lilla fel, så skuttar mätaren upp ett eller två steg. Det är sällan några problem att ta till baka det på rätt nivå. Men den där sinuskurvas storlek skulle jag behöva minska. Jag jobbar på det…

Dagsformen

Ja, man får säga vad man vill om helgerna, goda är dom och det märks på vågen. Jag tror förbaske mig att bara för att det är helg, så stiger vågen med minst ett kilo. Så även denna helg. Och jag tyckte ändå inte att jag åta något galet. kan några glas vin påverka så mycket? Det har jag svår att tro. Lägger jag in de kalorier som finns i viet jag dricker, så ligger det ändå väldigt långt under vad jag ska peta i mig per dag. Så det måste vara programmerat i den där … vågen. Helg = upp minst ett kilo. Dett aoavset hur duktigt den där personen som ställer sig på vågen är. Det är aknske bara att acceptera.

Under helgens två lediga dagar har jag promenerat i ganska rask takt. Två pass på sammanlagt drygt 25 000 steg. Det var riktigt gott, framförallt i går, så solen sken ordentligt på oss. Det var nästan så att vårkänslorna kom fram. En känsla i sig som är alldeles underbar. Det är bara att längta. Nu när jag skriver detta, har det återgott i normal november. Det vill säga grått och låga moln. Till och med lite disigt, även om det inte är dimma. Dagens promenad blir inte på långa vägar lika trevlig som gårdagens.

Så till mitt blodsocker. Jag hade problem tidigare, verklige problem. Efter förra läkarbesöket, för knappt två veckor sedan, sa han till mig att inte ta konstgjort sötningenmedel. Jag har petat i tre – fyra suketter i varje kopp kaffe jag druckit, fem till åtta om dagen. Till detta fick jag i mig drygt en liter Fun Light om dagen. Detta tog jag bort från och med läkarbesöket. Och blodsockret har sjunkit räjält. Nu ligger jag på ett dagssnitt på cirka sju. Helst ska det väl ner en liten bit till. Men det är en markant skillnad fråpn de tretton jag hade före läkarbesöket. Lite uthållighet, så kommer detta att bli alldeles utmärkt.

Det börjar ordna till sig…

Började ju för drygt en vecka sedan med ny kost och ambitionen att promenera 10 000 steg om dagen. Till detta klassisk simmning två gonger i veckan. Och det har förbaske mig gett resultat. Blodsockret har sjunkit från höga 13 till i morse, 6,8. Jodå, jag är mycket stolt över mig själv. I går låg de tre mätningarna jag har på 6,8 – 6,9 och 8.0. Allstå långt under de värden jag hade för en vecka sedan. Kan jag ligga på knappt sju, ja med då har jag koll på det hela.

Då återstår egentligen ”bara” vikten. Men även denna har fått sig en liten puff. I morse 99,3. Det är två kilo mindre än för en vecka sedan. Å andra sidan, går jag tio dagar tillbaka, så är det sex heko nedåt. Jag struntar i vad jag jämför med. Jag noterar att det går nedåt och att den trenden nu har varit ett tag, ja i vart fall sedan jag träffade läkaren senast. Jag kommer att göra vad jag kan för att den trenden ska hålla i sig.

Slutligen, kosten. Om den kan man ha många åsikter, och du som läser har säkerligen din. Jag saknar protein i den utsträckning som jag troligtvis behöver. En dag kan se ut så här:
Första målet straxt efter vaknandet, mellan fyra och fem.: Två rågbrödsmackor och en kopp kaffe med en sukett.
Andra målet, kl sju, 3 dl Afil.
Tredje målet, kl tio. Ett Äpple eller Päron
Fjärde målet, kl 12. Lunch bestående av sallad (En tomat, en halv gurka, några skivor honungsmelon, stekt bacon eller kyckling) och ett glas Ramlösa.
Femte målet kl 15: Frukt
Sjätte målet kl 18.00 Middag. I går Bruna bönor med bacon.
Sjunde målet kl 20.30 Äpple eller Päron

Detta ska ge 1750 kalorier, det vill säga långt under vad jag rekommenderas äta, 2 500 per dag. Med 750 kaloriers underskott per dag vorde det då själve fan om vågen framöver inte kommer att gå min väg. Jag kommer att justera min meny allteftersom jag lär mig vad de olika sakerna kan påverka. jag har redan nu fått tips om Kvarg i stället för Afil och frukt på kvällen.

Om du hänger med på blogggen, så får du se mina val. I morgon hoppas jag vågen visar under 99…

Ny lektion i sockrets framfart

"Suketter" av Myling - Eget arbete. Licensierad under Public Domain via Wikimedia Commons -

Jag var på läkarbesök i går. Långtidssockret låg kvar på en för hög nivå, så vi började prata om vad jag åt och drack. Stolt berättade jag att jag numera enbart drack FUN, kaffe och vin. Tänkte väl arr nu gör jag rätt.

”Vad har du i kaffet” frågade läkaren.

Om möjligt än stoltare så sa jag ”enbart två bitar suketter”. Då sken läkaren upp och sa: ”Där har vi nog en del av problemen”. Och så berättade han att de konstgjorda sötningsmedlen mycket väl kan vara orsaken till att det inte händer något på diabetesfronten. Jag minns inte exakt vad han sa, men det gick ut på ungefär att de konstgjorda sötningsmedlen retar kroppen till att tro att det är socker. Och med det skapar kroppen förutsättningar för att ta hand om detta. Med följd att blodsockret blir alldeles för högt.

Så reklamen, FUN – den utan socker, stämmer säkert rent fysiskt. Men i min kropp har den då troligtvis samma verkan som om jag skulle dricka läsk. På samma sätt har suketter den effekten i kaffet. Det vill säga, jag kunde troligtvis lika gärna lagt i två sockerbitar, som att jag lägger i två bitar suketter. Just nu provar jag en kopp kaffe utan suketter. Det är inte gott. Men det blir förbaske mig att vänja mig vid detta.

Det här beskedet från läkaren innebär att det är dags att sätta sig i skolbänken igen. Tidigare har jag väl slarvat lite. Någon god potatis och slunkit ner, liksom pastan till köttfärssåsen. För att inte säga lasagneplattorna till den där oerhört goda Lasagnen vi beställde på en restaurang i Itzehoe, Tyskland.

Från och med nu ska jag läsa på om näringslära, så att jag själv vet vad som ingår i min mat, och hur den eventuellt kan påverka min diabetes. Du läser om det här och på min matblogg, GodMatVarjeDag.